Mini simpozij “Izvedba je arhiv, arhiv je izvedba”
u sklopu projekta Živa baština: Kritički pristupi i inovativne metode očuvanja izvedbenih umjetnosti”
Kako sačuvati ono što nestaje?
Kako pamtiti izvedbu – ne kao zapis, nego kao čin?
Kako publika, umjetnici i prostor zajedno čine arhiv koji diše?
Pozivamo vas na mini simpozij pod nazivom “Izvedba je arhiv, arhiv je izvedba” u sklopu projekta „Živa baština: Kritički pristupi i inovativne metode očuvanja izvedbenih umjetnosti“u organizaciji umjetničke organizacije Bacači Sjenki.
Datum: 19. prosinca 2025.
Vrijeme: 9:30h – 18:00h
Mjesto: DHFA (Društvo hrvatskih filmskih autora i producenata), Boškovićeva 23, Zagreb
Sudjeluju:
- Boris Bakal – redatelj, izvođač i kustos izvedbenih umjetnosti
- Sandra Uskoković – povjesničarka umjetnosti i istraživačica
- Viktorija Pilon – asistentica i restauratorica
Ovaj mini simpozij okuplja umjetnike, teoretičare i publiku u istraživanju izvedbene umjetnosti kao memorijskog, afektivnog i etičkog čina. Ne zanima nas fiksacija izvedbe, već njezina ponovljivost, evolucija i transformacija u dijalogu sa zajednicom.
Kroz predavanja, dijalog i zajedničko promišljanje, otvaramo pitanja:
- Može li se sjećanje na izvedbu izvesti, a ne samo zabilježiti?
- Kako se afektivna memorija (osjećaji, tijelo, prostor) pretače u baštinu?
- Može li tehnologija biti saveznik, a ne protivnik žive prisutnosti?
Opis programa
Moderatori: dr. sc. Sandra Uskoković i Boris Bakal
Blok 1: 10:10h – 11:40h
Sudionici: Sergej Pristaš (Post-Hoc Dramaturgy) i Boris Senker (TBD)
Prvi blok fokusiran je na istraživanje tradicionalnih i inovativnih pristupa dokumentaciji izvedbenih umjetnosti s fokusom na sistematizaciju arhiviranja i očuvanje prolaznog, efemernog karaktera izvedbi. Izvedba ne prestaje u trenutku izvođenja, nego se nastavlja kroz dokumentaciju, arhivske prakse, kolektivno sjećanje i naknadne umjetničke intervencije, čime se propituju autentičnost, autorstvo i prolaznost izvedbenih praksi. Ovi procesi otvaraju prostor za razvoj novih modela post-hoc dramaturgije koji prenose i aktivno reaktiviraju povijesni materijal u suvremenim kontekstima.
Ključni koncepti/teme:
- Sistematizacija arhiviranja i očuvanje efemernog: Bilježenje, organizacija i zaštita izvedbenih praksi koje su prolazne i često nepredvidive u svojim posljedicama.
- Post-hoc dramaturgija: Izvedba kao proces koji traje i nakon samog izvođenja kroz naknadne umjetničke i teorijske intervencije.
- Aktivacija arhiva: Korištenje arhivskog materijala za stvaranje novih izvedbi i interpretacija u sadašnjosti, čime arhiv postaje aktivni sudionik u suvremenim umjetničkim praksama.
Blok 2: 11:45h – 13:20h
Sudionici: Zvonimir Dobrović i Bruno Isaković (Re-Creating the Political), Bill Aitchison (The Golden Tour), Ivana Keser (From Performance “Without Audience” to Public Performance)i Stanko Juzbašić (The Ephemeral in Music)
Drugi blok bavi se izvedbom kao mjestom pregovaranja identiteta, moći i društvenih hijerarhija te njenom ulogom u oblikovanju suvremenih kulturnih imaginarija. Naglasak je na performansu kao mediju društvene refleksije i promjene, osobito u odnosu izvođača, publike i zajednice.
Posebno se ističu participativne, site-specific i kolektivno kreirane izvedbe koje preispituju društvene strukture te se šire na online i hibridne formate. U njima se istražuje kako digitalne tehnologije, modeli reprezentacije i različiti oblici prisutnosti publike otvaraju prostore inkluzije, kritičkog mišljenja i novih oblika političkog adresiranja putem izvedbe
Ključni koncepti / teme
- Izvedba kao prostor političkog pregovaranja i transformacije društvenih hijerarhija.
- Odnos performansa, zajednice i publike, uključujući participativne i site-specific prakse.
- Utjecaj digitalnih i hibridnih medija na izvedbu, recepciju i modele reprezentacije.
Pauza za ručak: 13:25h – 15:10h
Blok 3: 15:15h – 18:00h
Sudionici: Tomislav Pletenac (Writing Trauma – Embodied Memory Without Recollection), Petar Grimani (The Body as Archive), Igor Ružić (The Passion of Matija and the Endurance of Ferlin), Aideen Barry (Somatic Revolutions), Nika Radić (Something With Performance) i Janez Janša (On Reconstructing Pupilija)
Treći blok je posvećen razumijevanju tijela kao nositelja memorije, arhiva i iskustva te istražuje kako se znanja, traume i kolektivna sjećanja prenose kroz tjelesne prakse, gestu i izvedbeni čin. Izvedba se shvaća kao proces arhiviranja koji nadilazi pisani ili audiovizualni zapis te stvara nove oblike živog znanja. Naglasak je na tjelesnosti, utjelovljenju i potencijalu izvedbe da aktivira i transformira individualne i zajedničke narative, pri čemu način bilježenja i posredovanja umjetničkih akcija oblikuje njihovu recepciju za vrijeme i nakon izvedbe.
Ključni koncepti/teme
- Tijelo kao arhiv i nositelj memorije, znanja i iskustva.
- Izvedba kao proces živog arhiviranja koji nadilazi dokument i klasičnu povijesnu rekonstrukciju.
- Rekonstrukcija izvedbe kao uvijek nova izvedba, uvjetovana percepcijom i sjećanjem publike.
Dan nakon simpozija, 20. prosinca, organizirana je radionica Janeza Janše “Između dva vremena”
Radionica započinje uvidom u neke od Janšinih radova zasnovanih na stvarnim događajima, kao i u povijesne izvedbe drugih umjetnika. Janša će istražiti različite motive za bavljenje prošlošću, uvijek s fokusom na pitanje što nam suočavanje s prošlim može reći o našim trenutnim životnim uvjetima. Posebno će se osvrnuti na dva traumatična događaja iz novije slovenske povijesti: ulogu slovenskih vlasti u trgovini oružjem tijekom ratova u Jugoslaviji 1990-ih te protjerivanje jedne romske obitelji iz njihova naselja.
Što se tiče umjetničkih primjera, Janša će razmotriti umjetničke strategije pristupanja djelima zapadnih kanonskih koreografa (kao u Fake it!), kao i revolucionarnim povijesnim izvedbama iz Slovenije.
U drugom dijelu radionice, sudionici će odabrati povijesni događaj ili umjetničko djelo i predstaviti ga u formatu po vlastitom izboru.
Termin
20. prosinca 2025.
10:00 – 13:00h i 15:00h – 18:00h
Pogon Jedinstvo (Trnjanska struga 34, Zagreb)
Prijave: https://forms.gle/UQaR57o6vJMduk9t7
O organizatoru simpozija i nositelju projekta “Živa baština”:
Bacači Sjenki su višestruko nagrađivana i hvaljena umjetnička i proizvodna platforma za interdisciplinarnu suradnju, stvaralaštvo te promišljanje intermedijalne umjetnosti, koja uspješno i bez poteškoća isprepliće filmsko stvaralaštvo, međunarodnu suradnju, kazališne izvedbe, urbane intermedijalne projekte, aktivizam, pedagoški rad, video umjetnost te selektorsku praksu u cjelovito umjetničko djelovanje.
Partneri projekta: DHFA (društvo hrvatskih filmski autora i producenata) + Pogon centar za nezavisnu kulturu i mlade + MO Savica & Gradska četvrt Trnje
Podrška projektu: Grad Zagreb- ured za kulturu i civilno društvo + Ministarstvo kulture i medija
Podrška radu Bacača sjenki: Grad Zagreb- ured za kulturu i civilno društvo + Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva + Zaklada kultura nova + HAVC