Veličina fonta

Disleksija

Kontrast

Učenički žiri portala Vrti svoj film s učenicima iz OŠ Antun i Stjepan Radić iz Gunje

Razvoj publike kroz aktivno sudjelovanje djece u selekciji filmskog programa

U svrhu sustavnog razvoja publike i jačanja audiovizualne pismenosti kod djece osnovnoškolskog uzrasta, portal Vrti svoj film pokrenuo je pilot-projekt u kojem učenici po prvi put preuzimaju aktivnu ulogu u kreiranju filmskog programa. Kroz strukturirano gledanje i vrednovanje kratkometražnih filmova, učenici osnovne škole Antuna i Stjepana Radića iz Gunje birali su od 23. lipnja do 4. srpnja 2025. godine filmske naslove za novi program portala Vrti svoj film koji će se tijekom školske godine 2025./2026. prikazivati u cijeloj Hrvatskoj. Time djeca ne sudjeluju samo kao gledatelji, već i kao selektori sadržaja za vršnjake diljem zemlje. Filmovi su unaprijed kurirani – tematski relevantni, umjetnički vrijedni te redovito nagrađivani na znamenitim festivalima – kako bi zadovoljili estetske i pedagoške kriterije programa Vrti svoj film.

Ovaj model participativne selekcije osnažuje mladu publiku kao ravnopravne sudionike u kulturnim procesima i doprinosi razvoju njihovih analitičkih i komunikacijskih vještina. Ujedno predstavlja važan korak prema demokratizaciji pristupa kulturi i osiguravanju sadržaja koji su djeci doista relevantni. Pilot-projekt temelji se na rezultatima nacionalnog istraživanja gledateljskih navika djece i mladih, kao i suvremenim pedagoškim pristupima koji dokazuju pozitivne učinke filmske edukacije na osobni i socijalni razvoj djece.

Na široj filmsko-programskoj listi koju su članovi žirija zajedno s voditeljima gledali, analizirali i ocjenjivali, našli su se filmovi za različite uzraste, kategorizirani prema dobi (7+ za 1. i 2. razred osnovne škole, 9+ za 3. i 4. razred, 11+ za 5. i 6. te 13+ za 7., 8. i dakako starije) te podjednak broj igranih i dokumentarnih filmova s nešto većim naglaskom na nagrađene animirane filmove. Filmovi predstavljaju različite svjetske kinematografije pa smo govorili i o rumunjskom novom valu, japanskoj animaciji, klasičnom Hollywoodu i suvremenom hrvatskom filmu.

U samom žiriju sudjeluju učenici koji su završili šesti i sedmi razred Osnovne škole Antuna i Stjepana Radića u Gunji i to oni koji su već pokazali interes i aktivno sudjelovali u radu školske filmske grupe, redovito gledali filmove dostupne na portalu Vrti svoj film te sudjelovali u vođenim raspravama i analizi sadržaja.

Njihovo prethodno iskustvo s filmskom edukacijom čini ih idealnim kandidatima za sudjelovanje u žiriranju te preuzimanje uloge selektora, čime se dodatno osnažuje njihova medijska i kulturna pismenost, ali i potiče osjećaj odgovornosti i pripadnosti zajednici mladih gledatelja.

Prvi susret protekao je u odličnom ozračju kroz upoznavanje, igre i razgovor o filmu koji su vodili mentorica dr. sc. Anita Tufekčić, knjižničarka i voditeljica filmske grupe OŠ Antun i Stjepan Radić iz Gunje, zatim osnivačica i glavna urednica portala Vrti svoj Film Ivana Jakobović Alpeza, voditelj projekta, izvršni urednik portala Hrabren Dobrotić te redatelj Marko Dugonjić. Ključno je bilo stvoriti opušteno ozračje u kojem učenici mogu neometano iznositi svoje stavove i analizirati filmove, bez „školskog“ pritiska. Nastava je ipak završila pa iako se žiri postavio vrlo zrelo i ozbiljno, valjalo je naglasiti da je riječ o izvannastavnoj aktivnosti. Žiri je tako dobio na važnosti i na vlastitom samopouzdanju, što je bilo ključno za nastavak rada, koji je uključivao devet radnih dana po oko dva sata gledanja i tumačenja filmova.

„Ovaj mali ljetni kamp bio je jedinstvena prilika za učenike da prodube stečena filmska znanja i primijene naučeno analizirajući širu selekciju filmova, a istodobno razvijaju kritičko mišljenje i sposobnost interpretacije“, istaknula je mentorica projekta dr. sc. Anita Tufekčić, školska knjižničarka i voditeljica filmske grupe u školi.

Ostatak susreta održavao se online, što je, dakako, bilo manje uzbudljivo za voditelje i članove žirija, ali efikasnost nije padala pa je žiri pogledao 37 filmova u osam dana, diskutirao s voditeljima o svakom filmu te na kraju dao svoj sud u posebno za to razrađenom obrascu. Uz želju da se ne utječe na odluke žirija, voditelji su s učenicima ipak uz svaki film napravili kratku analizu pa se raspravljalo o filmskom rodu, žanru, formi, temi, pouci, ponekad o sadržaju, ali najviše o filmskim izražajnim sredstvima, kako su korisnici portala Vrti svoj film i navikli koristeći naše metodičke materijale koji su pomno pripremljeni uz svaki dostupni film. Posljednjega se dana uživo održala ceremonija dodjela nagrada i završno druženje voditelja i učenika članova žirija.

„Osim gledanja i ocjenjivanja filmova, uspjeli smo napisati scenarij i snimiti vlastiti kratki igrani film, što je dodatno obogatilo naše iskustvo“, podijelila je Džejla Selimović, predsjednica učeničkog žirija.

Za razliku od dosadašnje prakse u kojoj su izbor filmova provodili isključivo odrasli filmski stručnjaci, ovim pilot-projektom prvi se put uvodi model u kojem učenici – korisnici portala Vrti svoj film – preuzimaju ulogu selektora. Time ne samo da razvijaju vlastite kritičke i komunikacijske vještine, već aktivno sudjeluju u oblikovanju kulturne ponude za vršnjake diljem Hrvatske.

“Tijekom desetodnevnog druženja djeca nisu sudjelovala samo kao gledatelji, već i kao selektori sadržaja za vršnjake diljem zemlje. Ovaj model participativne selekcije osnažuje mladu publiku kao ravnopravne sudionike u kulturnim procesima i doprinosi razvoju njihovih analitičkih i komunikacijskih vještina. Ujedno predstavlja važan korak prema demokratizaciji pristupa kulturi i osiguravanju sadržaja koji su djeci doista relevantni”, istaknula je Ivana Alpeza, osnivačica portala Vrti svoj film.

Pozadina pilot projekta

Prema istraživanju gledateljskih navika djece i mladih u dobi od 6 do 19 godina, provedenom 2023. godine u 108 škola iz 21 županije na uzorku od 8.535 učenika, redoviti odlazak u kino prisutan je kod svega 5 do 10 % učenika. Većina učenika posjećuje kino tek nekoliko puta godišnje, a znatan broj u posljednjih godinu dana uopće nije imao priliku pogledati film u organizaciji škole – ni unutar škole ni u kinu. Istovremeno, razgovori o filmovima s učiteljima, roditeljima i vršnjacima pokazali su se kao omiljena praksa učenika svih dobnih skupina, što upućuje na duboku potrebu za strukturiranim audiovizualnim iskustvima i zajedničkom refleksijom.

Slične uvide potvrđuje i britansko istraživanje organizacije INTO FILM, koje pokazuje da učenici uključeni u školske filmske klubove bilježe znatna poboljšanja u više aspekata obrazovanja: 78 % njih bolje razvija vještine slušanja i razumijevanja, 86 % učinkovitije prati nastavni sadržaj, dok 81 % pokazuje jači razvoj mašte i kreativnosti.

Polazeći od tih spoznaja, vjerujemo da pristup kvalitetnim filmovima i metodički vođenoj filmskoj edukaciji mora biti osiguran svakom djetetu – bez obzira na mjesto stanovanja ili dostupnost kina. Film kao obrazovni alat ne doprinosi samo razvoju umjetničke i medijske pismenosti, već jača i osobni identitet, društvenu osviještenost te spremnost mladih za uključivanje u kulturni život zajednice.

Pilot-program koji predstavljamo osmišljen je s ciljem da djeca dobiju mogućnost utjecaja na vlastito audiovizualno okruženje – birajući ono što žele gledati, ali i preuzimajući odgovornost za programske odluke koje oblikuju ponudu za njihove vršnjake diljem Hrvatske. Uvjereni smo da upravo ovakav pristup predstavlja snažan temelj za sustavno i održivo oblikovanje buduće publike.

Ishodi pilot-projekta

Odgojno-obrazovni ishodi

Sudjelovanjem u ovom programu učenici razvijaju sposobnost analitičkog mišljenja kroz promišljeno gledanje i evaluaciju filmskih sadržaja prilagođenih njihovoj dobi. Kroz strukturirane razgovore prije i nakon filmskih projekcija potiče se verbalizacija dojmova i argumentirano iznošenje osobnih stavova, čime se značajno unapređuju njihove komunikacijske vještine.

Program također potiče timski rad i suradničko odlučivanje: učenici zajednički biraju filmove za gledanje, učeći pritom kako slušati, uvažavati različita mišljenja i zajednički donositi odluke. Kroz metodički vođene aktivnosti stječu osnovna znanja o filmskom jeziku, temama i estetskim vrijednostima, čime se osnažuje njihova medijska i filmska pismenost. Osim toga, učenici razvijaju kriterije za razlikovanje umjetnički vrijednog sadržaja od komercijalnog ili površnog, čime dodatno osvješćuju umjetničku vrijednost filma.

Ishodi razvoja publike

Projekt aktivno uključuje djecu u kulturni život, pretvarajući ih iz pasivnih gledatelja u aktivne sudionike – selektore filmskog programa namijenjenog njihovim vršnjacima na nacionalnoj razini. Kao rezultat tog procesa nastaje kurirani filmski program tematski i estetski usklađen s interesima i potrebama određene dobne skupine.

Važan aspekt projekta je i demokratizacija pristupa filmskoj kulturi jer je djeci iz sredina udaljenih od većih gradova i kulturnih centara te slabije opremljenih sredina koje često nemaju kino dvorane ili prostore za projekciju filma, omogućeno ravnopravno sudjelovanje u oblikovanju kulturne ponude. Filmovi koje biraju upravo djeca postaju emocionalno i generacijski bliskiji njihovim vršnjacima diljem Hrvatske čime se dodatno jača identifikacija publike s programom. Projekt ujedno potiče škole da prepoznaju film ne samo kao izvor zabave, već i kao vrijedan didaktički alat i sredstvo za razvoj građanske pismenosti, naglašavajući pritom važnost filmske kulture u obrazovnom kontekstu.

„Učenički žiri koji je ove godine portal Vrti svoj film oformio, činio se kao logičan i nužan korak u razumijevanju programa koji učenici ne samo trebaju, nego i žele gledati. Današnja generacija školaraca uronjena je u film i svakodnevno ga konzumiraju u različitim formama, a naša je uloga kao filmologa i pedagoga da te njihove interese kritički usmjeravamo“, zaključuje izvršni urednik portala Hrabren Dobrotić.

Tekst napisao: Hrabren Dobrotić, izvršni urednik portala Vrti svoj film